LÄR DIG. ANALYSERA. AGERA.

Design tänkande verkstad: tribute

Att klargöra det potentiella värdet för de bidragande tokenen inom ett kundsegment
Designsprint för Tribute de senaste 5 arbetsdagarna och resultatet var det validerade konceptet för decentraliserat nätverk där organisationer samarbetar med bidragsgivares gemenskaper på ett rättvist och hållbart sätt. Efter att ha samlat feedback från potentiella användare och justerat nödvändiga ändringar av produkten kommer den att fortsätta med Final Design Stage och leverera MVP. Normalt är UI-designen klar inom 1-2 veckor och MVP-leveransuppgift 3-4 månader.

Team

  • Philippe Honigman, medgrundare och partner på Tribute. beslutsfattare
  • Max Semenchuk, Certified Design Thinking Expert & Parter på 4ire Labs (Facilitator)
  • Ksenia Kirikova, Senior UX/UI Designer (Designer)
  • Kirill Kirikov, Solution Architect på 4ire Labs (ingenjör)
  • Stanislav Varetsky, produktägare på 4ire Labs (produkt)

Schemalägg

Måndag

Utmaningsdefinition (3 tim)

  • Prata med expert, frågor om problemet
  • Kundresa
  • Rösta för utmaninge

Lösning brainstorm (3 tim)

  • Doodling
  • Crazy8
  • 6-3-5 Brainwriting
  • Presentera förslag på 1 personsökare
  • Diskussion + How-Now-Wow
  • Röster

Tisdag


Val av lösning (3 tim)

  • Val av omfattning
  • Sprint Frågor
  • Experiment Definition
Prototyping #1 (3 tim)

Onsdag

Prototyping #2 (3 tim)

Förberedelser för intervjuer och avslutande
    Utmaningsdefinitioner
    Mål

    • Bidragande token erkänd som en ny klass av incitament i minst ett kundsegment
    • Tribute Network (DAO) på plats och börjar finansiera vissa allmänna projekt

    Promise
    • Kör mer aktivitet från kunder, affärspartners, nätverks-/marknadsanvändare
    • Öka behållningen och lojaliteten hos nätverks/marknadsanvändare
    • Locka tidiga användare/promotorer till låg kostnad
    • Stimulera människor att agera som aktieägare utan att utspäda investerare/medgrundare
    • Erbjuda billiga, flexibla aktieoptionsplaner
    • Erkänn och belöna individers ansträngningar i platta organisationer
    • Stärka äldre företags kundbas när de möter konkurrens från plattformen

    Vem är kunderna?

    Bidragande symboler kan gynna alla organisationer som skapar värde genom att samarbeta med nätverkande individer, oavsett om dessa organisationer är centraliserade - som traditionella företag -, demokratiskt styrda - som kooperativ - eller decentraliserade - som kollektiv för egenföretagare eller konsortier av oberoende företag.

    Användningsfall finns i vår vitbok. Potentiella användarorganisationer inkluderar:stora företag (öppna innovationsprogram, startstudior, intrapreneurship-program), delning av ekonomiska marknadsplatser, blockchain-projekt, open source-programvara, inkubatorer och acceleratorer, nätverk av oberoende arbetare.

    Det kundsegment som vi anser vara mest lovande är medelstora företag ($ 5-500 miljoner intäkter) som redan använder icke-kontanta incitament (framtida värde) med sina anställda, partners och kunder. Vi tror att bidragande symboler kan användas som en ny klass av incitament och en delmängd relaterade utgifter, som uppgick till 90 miljarder dollar 2015 bara i USA.

    Fler personer utanför företag än inuti. Den instabila likviditetsmarknaden pressar lönerna.

    Exempel:

    • Fair4B - ett nätverk för IT-tjänster (försäljning, marknadsföring, leveranshantering). 300 frilansare, kommer att lägga 2,5% av intäkterna i fonden = $ 50k. 70% till proffs, 20 för nätverk, 5 för anställning, 5 för leverans.
    • Cryptobooks - dela böckernas intäkter t.ex. 80 till författaren, 20 till org.
    • Les Fleurs d'Ici - leverera lokala blommor, ¾ kunder är affärer.
    • Behöver ett leveransnätverk och vill stimulera Sociabble Orange Startup Studio - stort telekomprojekt, studio för interna startups.
    • Vill ge aktier, men inte orange
    • Hyperloop - vill betala endast i aktieoptioner
    • Lokal Fench Taxi - Alternativ för förarlager (om föraren träffar 1000 åk)
    • Kanske killar som Stocksy United
    Types
      Befintliga lösningar

      • Anpassade moduler för ERP/CRM
      • Excel
      • Aragon Open Enterprise (den planeringssviten)
      • Koloni (?)
      • Kuponger
      • Resor och presentkort
      • Kontantincitament:direkt påverkan på botten, konkurrenstryck
      • Icke-kontanta incitamentsprogram:opak, liten skala, ingen anpassning till aktieägarna
      • Aktieoptionsplaner:kostsamt, påverkan på styrning, företagsnivå vs. operationell, ingen likviditet för innehavare, omöjlig i stor skala
      • Bounty-system:marknadsvärde, ingen anpassning till aktieägarna
      • Kontinuerliga organisationer: värderar kontinuerlig investering snarare än ett kontinuerligt bidrag, kan vara kompletterand
        Solutions available on the market
          Utmaningar

          Vald utmaning:Gör tydliga incitamentens värde.
          Flow
            Lösning Ideation

            Sprintfrågor

            Kan vi?
            • Beskriv vad symbolen finns i vårt projekt
            • Visa en tydlig prognos för tokenvärdet
            • Skapa en plånbok för personer som inte är tekniska
            • Kan vi göra en riktigt intressant social mekaniker (~ socialt bevis)
            • Kan vi inspirera ett testexperiment med prototype
              Features
                Frågor för intervjuer

                Vald utmaning: Gör tydliga incitamentens värden

                Intervjufrågor om "stimulera det potentiella värdet av incitamentet":


                • Vad händer nu?
                  • Hur viktigt är det för dig att öka deltagandet/lojaliteten i ditt nätverk? (smärtstillande medel eller vitamin)
                  • Vilka incitament använder du för närvarande eller planerar du att använda i ditt system (om sådant finns)? Berätta mer om dem (nummer, framgångshistorier osv.)
                  • Har du några exempel på incitament du gillar i en produkt du använder eller hos ett företag du känner till?
                  • Hur lätt är det att förklara ditt incitamentsystem till ditt nätverk (användare, kunder, entreprenörer, partners)?
                  • Vad är det svåraste med att erbjuda incitament till ditt nätverk?
                  • Varför har du inte erbjudit långsiktiga incitament hittills? (om inte)

                • Kan vi skapa en plånbok för icke-tekniska kunniga
                  • Vad tycker du om min balansskärm? "Är det något som saknas?
                  • Vad är oklart om att se balansen?
                  • Förstår du hur tokenhållaren kan använda symbolerna?

                • Kan vi visa en tydlig prognos för tokenvärdet
                  • Förstår du idén med "Earning simulator"? Vilka positiva/negativa aspekter ser du?
                  • Gör detta system en tydlig prognos för tokenvärdet för dig? Hur skulle du kontrollera värdet på symboler på ditt konto om tre år från och med nu?
                  • Tror du att det skulle hjälpa dig att förklara symboliskt incitament för ditt nätverk? Gör det tydligare för dig själv?

                • Kan vi beskriva vad som finns i vårt projekt för nätverksdeltagarna
                  • Vad kan missförstås med avseende på token, tokenvärdet, intäkterna?
                • Kan vi inspirera ett test-experiment med prototypen
                  • Hur tycker du om idén att använda en sådan app för att spåra incitament?
                  • Vad är det önskade alternativet för integration för ditt system (API, SDK, omdirigering till Tribute)? Varför?
                  • Vilka är de viktigaste statistiken som du tror att du kan förbättra med den här metoden?
                  • Vill du visa den här prototypen till ditt nätverk?
                  • Hur planerar du att introducera systemet och appen i ditt nätverk?

                Feedback

                Dag 1:

                • Philippe Honigman: Tack för att du gjorde det, välkomnande, smidigt, gradvis, stegvist. Nyfiken, hur utformningen av funktionerna, svårt att förstå hur det kan leda till något. Hur den kan utvidgas till produktutvecklingen.

                • Stanislav Varetsky: Jag gillade mycket aktivitet. Det är coolt att höra feedbacken. I slutet av designen skulle sprint vara trevligt att höra igen.

                • Kirill Kirikov: Smidig och intressant process. Det blir tydligare hur vi kan implementera något från detta.

                • Max Semenchuk: Njöt
                During Design Sprint session
                  Dag 3:

                  • Stanislav Varetsky:Tyckte om tiden, var riktigt cool, gjorde mycket. Gillade att vi hade få designiterationer att fixa på språng. Vi går till intervjuerna med designen som vi alla godkänner. Hoppas efter intervjuerna får vi feedback från verkliga användare som används för att förbättra hela projektet.

                  • Max Semenchuk: Fullständig och produktiv.

                  • Philippe Honigman:Trevlig, kommunikationen var enkel. Förhållandena var bra. När det gäller processen - fortfarande lite osäker. Det kan leda till många resultat, men mer arbete behövs. Möten var mycket produktiva trots att teamet var mycket litet. Lite frustrerande att vi inte kan fortsätta med intervjuerna direkt. Vet fortfarande inte om vad som kommer att vara nästa steg. Även om det bara är en övning i slutet har jag inte slösat bort min tid, men jag hoppas att fler kan resultera i ansträngningen.

                  Möjliga nästa steg:

                  • Hitta mer kraft och fortsätt produktdev
                  • Pausa Slå samman hyllningsfunktioner för ett annat projekt
                  • Hitta fler potentiella kunder (kanske utanför Frankrike)
                  • Ta Fair4B och försök lösa deras behov

                  Om du också har en idé inom DeFi/FinTech och inte vet hur du ska gå - Design Thinking-metod är det bästa sättet att validera och lösa utmaningar med expertgruppen och få resultatet av den digitala prototypen som testats av slutanvändare. Kontakta oss gratis för att få mer information.

                  Få fram framgången för ditt FinTech-företag hos oss.
                  Planera ett samtal med branschekspert

                  LÄS MER